front

Dragsterfakta:


Chassi:

Mild-Steel chassi, 5,7meters axelavstånd med helt stela axlar.
Framvagn av rörtyp, kortad styrväxel, Weld fälgar utan bromsar.
Speciell skyddsbur runt förarplatsen.
Bakaxel ursprungligen Ford 9”, tvåkolvsbromsok och spole.
Framdäck, Good Year 22*2.25*17
Bakdäck, Good Year Eagle Dragway Special 32*14.5*15
Bromsskärm från Diest


Motor:

Ursprungligen Chevrolet Small Block, borrad och strokad till 385 kubiktum.
Vevaxel, vevstakar i smitt stål och aluminiumkolvar  ifrån HRC.
Oljetråg och oljepump ifrån Canton.
Topplocken ombyggda för insprutningen av Avalan, Sverige, troligen 70-tal.
Enderdle insprutning, helt mekanisk med en remdriven 80A pump.
Drivmedel: 99.2% ren metanol.
Tomgångsvarvtal: 1500 varv/min
Effekt: ca: 620 hästkrafter vid 6500 varv/min
Maxvarv: 7500 varv/min


Växellåda:

Ursprungligen GM Powerglide tvåväxlad automat.
Special ventilpaket som gör den manuell.
Axlar, band osv. Bytt emot stabilare delar.
Transbrake för att kunna starta på höga varv.
Momentomvandlare för racing.
Klarar av över 1000 hästkrafter.


Säkerhet:

6-punktsbälte från Simpson.
Föraroverall, underställ, handskar och skor samt balaklava i brandsäkert material.
Godkänd hjälm från Simpson.
Nackkrage och fångstremmar för armar.

Elektronik:

MSD tändsystem med vartalsstopp för start och maxvarv
Biondo Mega 450 Delay-box med tillhörande trottelstopp och växelselenoid

Edelbrock QwikData datalogger

Prestanda:

0-100 km/h på ca: 1 sekund
18 meter och 115 km/h på 1.15 sekunder
201 meter och 211 km/h efter 5.3 sekunder
402 meter och 260 km/h på 8.23 sekunder
260 till under 100 km/h på ett par sekunder







Racingprylar